Svenskt Näringslivs toppkommun Solna

fredag 6 september 2024 11:45-13:00, Odd Fellow-huset, Västra Trädgårdsgatan 11 A, 111 53 STOCKHOLM, Sverige
Talare:

Evrim Erdal


Organisatörer:
  • Robert Keller

Gemensamt möte med Affärsnätverket

I många år ohotad etta på Svenskt Näringslivs ranking - hela 13 år högst upp på prispallen. Ett facit som imponerar. Det här är Sveriges tredje minsta kommun, sett till ytan. Här bor kronprinsessan med familj och drygt 85 000 till samt hela 106 000 arbetande. I kommunen hittar vi Nya Karolinska Sjukhuset, Nationalarenan i fotboll Friends Arena och Skandinaviens största galleria. Här finns ett starkt näringsliv och en stark arbetsmarknad. Ett stort antal huvudkontor, låg arbetslöshet och Sveriges näst lägsta kommunalskatt. Det finns mycket som imponerar med Solna.  

 

Solna stads näringslivschef Evrim Erdal ska berätta vad som gör Solna unikt i landet och hur man lyckas år efter år med att behålla det goda företagsklimatet. Hon leder det strategiska och operativa näringslivsarbetet i kommunen och har även jobbat i Stockholms stad där hon tog fram huvudstadens första näringslivspolicy.

VINLOTTERI

Köp lotter och bidra till en bättre ekonomi i klubben, så att vi kan skänka pengar till goda ändamål.

Minsta insats är 100 kr. För det får man 5 lotter. För varje ytterligare lott lägg till 20 kr.

Lotter köper man genom att swisha pengar till Stockholm-Sergel Rotaryklubb – Konto nr: 123 126 4340.

Lotter säljs fram till 12:10.


Evrim Erdal, Solna stads Näringsliv- och arbetsmarknadschef inspirerade.

Svenskt näringslivs toppkommun Solna – hemligheten bakom det goda företagsklimatet

Solna stad har i många år varit ohotad etta på Svenskt Näringslivs ranking av svenska kommuners företagsklimat. I Solna finns ett starkt näringsliv och en stark arbetsmarknad. Här finns ett stort antal huvudkontor, låg arbetslöshet och Sveriges näst lägsta kommunalskatt. Kommunen är den kommun i Sverige med högst BNP/invånare, dvs värdeskapande produktion av varor och tjänster. Till den bilden ska läggas att en tredjedel av invånarna är utrikes födda. Endast 100 hushåll lever av ekonomiskt bistånd (tidigare kallat socialbidrag). Hur har man burit sig åt?

På fredagens lunchmöte i Rotarys affärsnätverk, med Stockholm-Sergels Rotaryklubb som värd, berättade Solna stads näringsliv- och arbetsmarknadschef, och tidigare medlem i vår klubb Evrim Erdal, om hemligheten bakom detta.

Eller är det så mycket hemlighet egentligen? Vad som slår oss när vi lyssnar på det inspirerande föredraget är att det i stor utsträckning handlar om att lyssna och ha dialog med företag för att kunna vara lyhörda för deras behov.

En annan sak som slår oss är att politiken hänger ihop: kommunens styre har (naturligtvis) en politisk vision som är bredare än näringslivsfrågorna; välfärdsfrågorna som utbildning och hälsa ingår här. Förutom att ett starkt näringsliv drar in skattepengar till kommunen för att finansiera välfärden, kan företagen också anställa skolelever för sommarjobb och på så sätt stärka deras möjligheter att komma in på arbetsmarknaden efter utbildningen. Vilket i sin tur stärker skatteintäkterna. Ungdomar blir en tillgång för kommunen, i stället för en belastning. En god cirkel.

Men rent praktiskt, hur gör man för att vara lyhörd?

-    Varje fredag är en företagsfredag där Solnas kommunordförande och näringslivschefen möter företagen i kommunen. Även andra aktörer utanför kommunen är välkomna. Det kan handla om andra kommuner som vill lära.

-     Kommunen söker också upp företag för att lyssna. Evrim berättar anekdotiskt att några av företagen blev förskräckta första gången och undrade vad de hade gjort för galet. Men tvärt om: Kommunen frågar om de behöver hjälp med något, något tillstånd eller ett bygglov, kanske personal? En hotellkedja och restaurangkedjan Bröderna berättade att det var första gången en kommun hade uppsökt dem innan de ens hade kommit i gång och erbjudit dem hjälp. Bröderna hade då redan öppnat restauranger i 70 kommuner. Företagen är tacksamma och anställer gärna Solnabor, ungdomar får sommarjobb och extrajobb, vilket hjälper företagen att uppfylla EU-kraven om att visa upp social hållbarhet (CSRD-redovisning).

-     En gång i kvartalet bjuder kommunen på en frukostbricka med mingel och samtal, där ett 150-tal företag brukar närvara. Nästa gång är Strawberry Arena värd. Anmälan är öppen även för intresserade utanför Solna stad.

-     Kommunen är aktiv på sociala medier, t.ex. LinkedIn med företagsnytt.

-     För att nå ungdomar gör man det på ungdomars vis: de ska själva komma i kontakt med kommunen och arbetslivet – inte bli skickade dit av någon instans. Ett exempel är Jobbfabriken som håller till på en fritidsgård. Nära nog alla kontakter ungdomarna får med Jobbfabriken är drop-in på ungdomarnas egna initiativ. Solna kunde erbjuda sommarjobb på företag till alla drygt 600 ungdomar som anmält intresse. Inga ungdomar får sommarjobb på grundval av CV utan genom kontakter med företagen – som kommunen hjälper till med. Kommunen betalar halva lönen och företagen resten, totalt 100 kr/timme. ’Vanliga’ ungdomar erbjuds 2 veckors sommarjobb, ungdomar som behöver extra stöd får 4 veckors sommarjobb. Bland alla 600 ungdomar som gjorde sommarjobb har 40 procent efteråt fått extrajobb på företagen.

Solna stads devis är att alltid vara bara ett telefonsamtal bort, om företagen behöver hjälp, eller om någon medborgare behöver hjälp med arbetslivet. Bemötande och service gentemot näringslivet och arbetsmarknaden är ledord.

Ett betyg så gott som något är att när Evrim under en period arbetade på Stockholms Stadshus, ville de där lära sig av hur man arbetade i Solna.

Solna stad engagerar sig också, tillsammans med bl a Rotary, i entreprenörskaps-program på gymnasiet där Ungt Företagande är populärt. Tillsammans med företag deltar även kommunen som ’drakar’, entreprenörskapsmentorer, i det så kallade Draknästet där ungdomarna lägger fram sina företagsidéer i början av entreprenörskapsprogrammet.

Innan besöket på Rotary kom Evrim från ett besök på en gymnasieskola, efter skulle hon vidare på ett annat möte ute i verkligheten. Arbetet med att utveckla Solna stads näringsliv görs ute bland företagen och bland de framtida företagarna som nu går i skolan. Ungdomar, arbetssökande, företag och kommun har gemensamma intressen i att skapa goda förutsättningar för ett gott arbetsliv, trygga lokalsamhällen och välmående företag. Den största utmaningen är att resurserna inte alltid räcker till för att genomföra det man önskar.


Registrering

Tidsfristen för registrering har passerat